donderdag 30 januari 2014

Poëzie

Gedichtjes. Ik ben er niet zo geweldig in. Ons mama daarentegen, zij kan rijmen en dichten zonder haar gat op te lichten! Als er speciale feestjes zijn (pensioen, verjaardag, afscheid, ...) wordt er vaak aan haar gevraagd om iets ludiek te schrijven. Ze slaagt er elke keer weer in! Haar laatste creatie was een parodie op het liedje "Dominique nique nique" van Soeur Sourire. Het was bedoeld voor tante nonneke dus het was zeer toepasselijk.

Aangezien het vandaag gedichtendag is, wil ik er toch eentje delen dat indruk op me gemaakt heeft. Ik heb dit gedicht ontdekt op de WC bij mijn wederhelft zijn meter. Daar hangt onderstaand gedichtje op in een mooi kadertje. Lezen jullie even mee:

Ga nooit weg zonder te groeten,
ga nooit heen zonder een zoen.
Wie het noodlot zal ontmoeten,
kan het morgen niet meer doen.
Loop nooit weg zonder te praten,
dat doet soms een hart zo pijn.
Wat je 's morgens hebt verlaten,
kan er 's avonds niet meer zijn.
                                Toon Hermans

Voor mij is dit een gedicht waar zoveel waarheid in zit en waar ik toch even stil van werd. Soms is het leven zo hectisch dat je vertrekt "zonder te groeten" en alles zo vanzelfsprekend lijkt. Dit gedicht doet je beseffen dat dat helemaal niet het geval is.

Vanavond geef ik iedereen een zoen!

3 opmerkingen:

  1. Ik vind dat ook zo'n mooi gedicht, en denk er eigenlijk wel regelmatig eens aan. Voor vanavond: dikke zoen terug! ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. prachtig...ik heb u via andere haaksters gevonden..ik zal zeker bezoeken..groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hey,
    Bedankt om volger te worden, ik "hang" nu ook bij jou aan :-)
    Dat gedichtje is pure waarheid, eigenlijk zouden we dat inderdaad meer moeten beseffen.
    grtjs
    Inge (pixie)

    BeantwoordenVerwijderen